I huset Valhalla som består av 2st 3rumslägenheter bor min dotter med hunden Kuling över mej,under dom bor Samson med mej,
Vi köpte och flyttade hit i december -09 till en trädgård som var tom och öde som efter hand fylls med liv och växter

KLICKA GÄRNA PÅ BILDERNA SÅ SER DU DOM I STÖRRE FORMAT


tisdagen den 29:e januari 2013

FRÖSÅDDER

Igentligen hade jag planerat att börja så i Februari
men nu kunde jag inte hålla mej längre
utan i eftermiddags gick jag ner i källaren
 plockade fram jord och krukor
sorterade fröna efter när de ska sås en del ettåringar tar en himla tid på sej att gro och att utvecklas
det blev 27 st olika sorters frön både ettåringar och perenner
I höstas när jag sådde
Fransktrift,Flicköga,Blå och Vit Gräsfibbla,Prickig Temynta,Röd rudbekia,Prästkrage,Gullklematis,Anisisop och Klotlök
sparade jag några frön av varje sort
Jag är inte säker på att de sådder som stått ute hela vintern kommer att gro
därför har jag sått några av dessa frön nu men kommer att så några ute till våren
så får man se vilka metoder som kommer att lyckas
 
För första gången har jag sått
Körsbärstomat ""Vilma" ,Gyllenbär, TomatF1 "Gimini"
 
från höger på bilden
Porslinveronika,Paradisblomster,Alpgentana,Citronmynta,Prickigmynta,Blåbergsvallmo,Nejlika
Palettblad 2olika Rosenskära,Rödmalva,Skogsklematis,Smultron och Tvillingsporre
några är perenner som jag även har sått ute i krukor för 2år sedan och där inget har hänt än
det ser och låter som att det är jätte mycket som jag har sått men av några sorter är det bara några frön  i varje kruka
vore ju roligt om det blev någon liten planta av varje sort
Det var nog allt såhär långt
 
Hälsar Veronika med bloggen  Sanda Cottage Välkommen som följare
 
 
 
 


14 kommentarer:

  1. Vad redig du är.
    Lycka till med plantorna.
    Ha en fin vecka
    Kram meta

    SvaraRadera
  2. Hoppla, det var mycket...även om det bara är några av en del sorter, så ska de ju iaf ner i jorden...lycka till och ha det bra!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Åh vad roligt! Nu är de bara att vänta på att det ska gro där nere.. Kraaaaaam Pia

    SvaraRadera
  4. Oj vad många sorter du sått! Jag har gjort som du och sått några som står ute och så sår jag inne nu och kanske spara några fröer också.
    Lycka till med sådderna!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  5. Ja det är bara att prova sig fram. Fransktrift sådde jag för 2 år sedan och den var mycket lätt.Sådde inomhus och sedan omskola en gång. Fick blommor redan första året men dessvärre var det för blött för dom under vintern.. Tyckte dom var jättefina, så kanske jag gör om det igen nåt annat år.

    Kram / Therése

    SvaraRadera
  6. Lycka till med frösådder! Du har så mycket av allt vackert! Ha en trevlig onsdag! Kram / Satu

    SvaraRadera
  7. Ja man gör ju sådant som är kul. Februari solen är påväg
    Nu blir ditt hem ett växthus framöver, *fniss*

    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
  8. 27 sorter!! Det var inte dåligt! Hoppas många av dina skyddslingar behagar gro och bli stora och starka växter.
    Tack för hälsningarna på min blogg.
    Kram EvaLinnea

    SvaraRadera
  9. Lycka till med alla dina sådder!! Visst är det kul?
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  10. Jag håller tummarna för dina sådder:)

    SvaraRadera
  11. Va roligt...då är det bara att hålla tummarna för komande blomsterprakt

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  12. Åh vad roligt att få komma igång.Hoppas allt gror nu :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  13. jag tycker Ni är så duktiga med Era fröpåsar

    vi får se om allt lyckas för Er.

    kram

    SvaraRadera